31 Disember 2012

Bil Hospital


Contoh 1


Hospital: Hospital Pusrawi Sdn Bhd
Jumlah hari warded: tak sampai 24 jam
Punca sakit: wallahu'alam..
Total Bil Hospital : RM 8,069.40
Total cash yg pesakit kena bayar : RM 4 hengget








Jika merujuk pada kes di atas, pesakit ni masuk hospital xsampai 24 jam pun, tapi dah kena bil 8 ribu lebih. Mujur lah client ni ada medical card. Alhamdulillah, client ni telah memiliki Smart Medic 100 Pelan 2 (sila rujuk jadual DI SINI).

Pihak Maa Takaful tidak mengenakan langsung sebarang ko-takaful(selagi mengikut terma & syarat) jika anda masuk hospital. Anda bayangkan kes di atas jika dia memliki kad perubatan dari syarikat lain yang wajib bayar ko-takaful 10% , dah la masuk tak sampai sehari, lepas tu siap kena top up duit sendiri RM800 (10% ko-takaful) lak tu. Solusi kepada situasi ni ialah, ko-takaful boleh di'kowtim' dengan pengambilan rider elaun hospital.
Jika anda menggunakan Elaun hospital untuk offset(cover) kos ko-takaful, anda sebenarnya telah melakukan beberapa kesilapan kecil. First, fungsi elaun itself tu beerti memberi additional cash selepas keluar hospital, tapi anda menggunakannya untuk cover cash yang anda bayar ko-takaful. Secondly, anda seolah-olah 'terpaksa' add-on rider Elaun Hospital. Ini beerti anda telah membayar 'extra' premium bulanan untuk rider ni.
:-(

Ada ke elaun hospital sampai RM 800 sehari? ok ok, kalau lah pun ada, anda pernah terfikir tak berapa kos tabarru' (service charge) yang anda bayar tiap² tahun hanya untuk miliki rider yang tak berapa releven (ikut situasi gak) ni?

So, aper solution nya?? Miliki lah Smart Medic 100 Pelan 2 dan ke atas. Dengan kenaikan kos perubatan yang melampau lampau lately, Pelan 1(bilik RM150) sememangnya x best langsung. Rasanya bilik ni kena share dengan pesakit lain. Kalau patient tu jenis senyap or still x sedar and takde orang ziarah, kira ok lah. Tapi kalau kena patient yang kaki sembang kuat and satu famili datang ziarah x putus², kita pun akan rasa rimas. So, miliki lah Smart Medic 100 Pelan 2 dan ke atas. Nak lagi best beli Pelan 4, boleh dok dalam Prince Court. bilik lagi selesa dari bilik Cititel :-P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

[Reply to Comment]