23 Julai 2013

Simpanan Haji Alternatif Terbaik Di Malaysia


Simpanan Haji Alternatif Terbaik 
Di Malaysia

FAKTA:
  • Jika anda baru bercadang mendaftar haji (muassasah) pada tahun 2013, paling awal giliran anda mengerjakan haji (muassasah) adalah pada tahun 2053. Anda perlu tunggu 40 tahun. Anda sanggup??
  • Seramai sejuta umat Islam sedang menunggu giliran untuk mengerjakan haji.
  • Lebih 60,000 rayuan haji diterima oleh Tabung Haji setiap tahun.
  • Bakal jemaah haji yang berusia 75 tahun ke atas akan diberikan keutamaan dalam proses rayuan. Terdapat 14,000 pencarum dalam kategori ini yang berdaftar dengan LTH.
  • Tambang haji semakin meningkat dari tahun ke tahun. Pada tahun 1997, kos haji (muassasah) ialah RM6,000 (selepas subsidi).
  •  



Di MAA Takaful, inshaAllah kami akan bantu anda percepatkan impian anda ke Tanah Suci. Jika ditakdirkan meninggal awal,  pihak kami akan laksanakan Badal Haji / Waqaf / Qurban secara automatik. Ini akan memudahkan semua waris dan saham akhirat si arwah pasti terlaksana.. 

Siapa yang layak menyimpan dalam Maa Takafulink Hajj?
Sesiapa sahaja yang berumur 30 hari hingga 69 tahun.



Saya belum lagi mendaftar giliran di Tabung Haji. Bolehkah saya membuat simpanan dalam Maa Takafulink Hajj?
Anda boleh mula membuat simpanan di dalam Maa Takafulink Hajj pada bila bila masa. Tetapi saya syorkan anda mendaftar nama anda (untuk giliran Haji) di mana2 cawangan Tabung Haji secepat mungkin. Lagi lama anda bertangguh, lagi lambat waktu giliran haji anda. Untuk pengetahuan semua, sesiapa yang mendaftar giliran haji pada tahun ini (2013), giliran Haji (muassasah) anda adalah pada tahun 2053. Anda sanggup tunggu 40 tahun?
contoh slip pendaftaran giliran haji.Di daftar pada Jan 2012. Tarikh Haji ialah pada 2048

Saya sudah pun mendaftar giliran haji di Tabung Haji, dan sedang membuat simpanan bulanan dalam akaun Tabung Haji. Saya rasa saya tidak perlu lagi menyimpan di akaun simpanan yang lain.
Tahniah kepada anda kerana telahpun melakukan tindakan yang tepat dengan mula menyimpan secara berdisiplin untuk ke Tanah Suci. Namun, tiada siapa di dunia yang boleh menjamin 100% dirinya pasti  dapat menunaikan Haji ketika masih hidup. Ini kerana kita tidak tahu nasib kita di masa depan. Jabatan Statistik Malaysia telah mengeluarkan laporan kadar kematian rakyat Malaysia pada tahun 2011 adalah seramai 129,000 orang
Apa yang anda buat sekarang adalah membuat simpanan/pelaburan semata-mata. di Maa Takaful, akaun Maa Takafulink Hajj kami lebih bersifat komprehensif iaitu mempunyai elemen simpanan,pelaburan dan perlindungan.

Berapakah jumlah simpanan bulanan yang sesuai untuk saya menyimpan dalam akaun simpanan MTL HAJJ?

Ia bergantung pada objektif anda menyimpan. Jika anda ingin menunaikan Haji mengikut Kuota Pakej, anda perlukan sekurang kurangnya RM25,000 seorang. Jika mahu mengikut Pakej Kuota, saya mengesyorkan anda menyimpan RM 150 hingga RM250 sebulan.

Sebagai contoh,
Ali berumur 25 tahun,bekerja sebagai jurutera, gaji bulanan RM5,000. ingin menunaikan Haji pada umur 45 tahun mengikut Kuota Pakej . Dia memilih pakej termurah iaitu RM25,000(ketika itu). Ini bermakna Ali perlu menyimpan antara RM 100 hingga RM150 sebulan. 
Kesimpulannya, jika anda berumur 25 tahun dan ke atas, saya syorkan anda komited untuk simpan RM100 - RM200 sebulan untuk menunaikan Haji.

Jika anda mempunyai anak anak atau bayi, saya syorkan anda boleh mula menyimpan RM50 -RM100 sebulan untuk setiap anak, mengikut kemampuan masing masing..


MOHD RIDZUAN ISMAIL
PERUNDING KEWANGAN
SMS/WECHAT 019-4666581
~Sambungan~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

[Reply to Comment]