29 September 2013

Mudahnya Menjemput Rezeki 2013

Assalamualaikum w.b.t. dan salam ceria.






Alhamdulillah saya baru sahaja menghabiskan bacaan buku Mudahnya Menjemput Rezeki karya saudara Fathuri Salehuddin.

Sehingga kini buku ini telah dicetak bagi kali ke 11 dalam masa 2 tahun iaitu bermula pada tahun 2012.
Buku Mudahnya Menjemput Rezeki ini amat unik kerana ia merungkai cara mudah mendapat rezeki iaitu dengan menjemput rezeki berbanding dengan mencari rezeki.
Penulis telah menyusun buku ini dengan baik sekali di mana ia terdiri daripada 4 bahagian iaitu :
  1. Apa itu rezeki?
  2. Menjemput rezeki
  3. Cerita menjemput rezeki
  4. Apa perlu saya buat sekarang?
Dalam bahagian pertama, penulis telah memberi penerangan tentang konsep rezeki yang amat luas dan bukan terhad kepada harta benda semata-mata.
Rezeki itu adalah setiap yang memberi faedah kepada kita.
Selain itu, penulis juga memberikan pelbagai contoh rezeki di sekeliling kita dan persepsi masyarakat kita berkaitan rezeki.

Dalam bahagian kedua pula, penulis menerangkan bahawa amat mudah untuk kita menjemput rezeki berbanding mencari rezeki.
Ini kerana, menjemput rezeki bermakna kita tahu di mana untuk menjemputnya. Sebaliknya mencari rezeki bermakna kita tidak tahu tempatnya dan kita perlu terlebih dahulu mencarinya.
Yang mudah adalah dengan menjemput rezeki kerana kita tahu rezeki itu adalah daripada Allah.
Allah Maha Pemberi Rezeki.
Kuncinya adalah kita melakukan perkara yang Allah suruh dan meninggalkan perkara yang Allah larang.
Justeru, penulis telah mengajak kita untuk melakukan apa yang Allah suka dengan mendekatkan diri kepada Allah. Dalam bahagian ini juga, penulis telah menerangkan amalan-amalan yang seharusnya kita lakukan untuk menjemput rezeki daripada Allah.

Dalam bahagian ketiga, penulis telah berkongsi pelbagai cerita benar berkaitan rezeki hasil daripada pengalaman beliau sendiri dan juga cerita yang beliau peroleh.
Antaranya ialah Dibalas dalam 24 jam, ikhlas RM50 dibalas RM 10 000 dan banyak lagi.

Bahagian keempat, penulis menekankan kepada kita kepentingan memiliki impian yang seimbang. Setiap daripada kita sudah pasti memiliki impian yang ingin dicapai. Justeru, penulis menyarankan kita untuk menulis impian kita di dalam Senarai Impian yang disediakan.
Buku ini diakhiri dengan pesanan penulis berkaitan strategi ghaib melalui amalan kerohanian yang diberikan. Juga disertakan tip tambahan berkaitan amalan menjemput rezeki.
Bagi saya, buku ini seharusnya dibaca oleh setiap orang yang selama ini masih tercari-cari ketenangan dalam aspek rezeki.
Semoga dengan membaca buku ini dapat menghilangkan kerisauan kita berkaitan rezeki kerana kita yakin Allah Maha Pemberi Rezeki kepada hamba-Nya yang bertakwa.
Firman Allah : “Sesiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa disangka-sangka. Dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
(Surah Ath-Thalaq 65 : 2-3)

1 ulasan:

  1. Idea yang ada di dalam buku ini memberikan perspektif yang sungguh menyegarkan mengenai rezeki. Kesegaran itulah yang bakal membangkitkan kekuatan baru bagi mereka yang ingin menggandakan apa yang telah perolehi sekarang.

    BalasPadam

[Reply to Comment]